Så dålig!

Jag är så extremt dålig på att uppdaterajust nu, har varken lust eller ork.
Men idag tog jag tag i det för just idag iaf :-)
Vecka 32 imorgon:
Nu väger bebisen ungefär 1,7 kg och är cirka 42 cm lång från topp till tå. Lungorna kommer inte att vara fullt utvecklade förrän närmare förlossningen, men bebisen tränar redan andning genom att "andas" fostervatten. Från vecka 32 har bebisar som föds för tidigt goda chanser att överleva och frodas. Den ökade mängden underhudsfett gör bebisens hud slätare och mjukare. 

En del bebisar har redan fullt av hår på huvudet, medan andra bara har små fjun. Att ha tjockt hår vid födseln garanterar inte att man kommer att ha tjockt hår senare i livet, men det har visat sig att barn som har tunt hår oftast har tunnare hår också som vuxna. 

Om bebisen är en pojke, ska testiklarna nu ha vandrat ner i pungen från bukhålan. Det händer emellertid att den ena eller båda testiklarna ligger kvar tills efter födseln. Två tredjedelar av alla fall då testiklarna inte vandrat ner i pungen vid födseln har rättat till sig av sig själva vid ettårsdagen. 

Du lägger förmodligen på dig ungefär 450 gram i veckan nu, framför allt därför att bebisen lägger på sig nästan halva sin födelsevikt under de sista sju veckorna av graviditeten. Försök äta bra också under den sista tiden. 

Nu är magen ganska stor - du kan nog vänta dig ökad uppmärksamhet!

Nu träffar man barnmorskan på MVC oftare än tidigare under graviditeten. Ibland görs ett extra ultraljud i vecka 32 för att kontrollera att barnet växer som det ska. Om moderkakan tidigt under graviditeten låg nära den inre modermunnen, livmoderns öppning, brukar det kontrolleras att den nu sitter högre upp.

Hos förstföderskor kan barnet redan ha lagt sig med huvudet nedåt, men om det finns gott om plats kan det även fortsätta att snurra runt. För omföderskor kan det dröja ända fram till vecka 37 innan barnet lägger sig med huvudet nedåt.

EGNA TANKAR!
Magen växer och kroppen har blivit öm tycker jag. Naveln har blivit vidare och jag som alltid haft en väldigt djup navel har fortfarande naveln inåtgående, men det har blivit en liten bula där inne som är påväg utåt tror jag.
Jag har börjat få strimmor/bristningar på rumpan. SKönt att det inte kommit på magen än iaf.
Vikt: 67kg.
Jag äter ganska dåligt, mest sugen på mjölkprodukter och godis, men det fungerar nog det med :-)

Det var ju kul att få kommentar om att det inte bara är jag som börjat känna av lite illamående och avsmak igen, konstigt att det kan komma tillbaka, man läser ju inget om det på några gravidsidor så jag trodde ju att jag var ensam om det.
Jag märker också att jag blir väldigt snabbt trött i fogarna vad jag än gör. Så det blir mycket duschande nu, men det lindrar inte speciellt bra det heller.

Vecka 31



Kommentarer
Postat av: Sebsus

Ja lite dåligt med uppdateringar, du får tänka på mig att det är det enda roliga att läsa nu när jag själv bara väntar :)

Jobbigt det där med illamåendet. Hoppas att det går över snart.

Vilken fin mage du har!

Kram

2011-10-17 @ 17:18:22
URL: http://sebsus.blogg.se/
Postat av: langtarefterliten

Roligt med en uppdatering från dig! Vilken himla fin mage du har! :) Kram

2011-10-17 @ 22:24:50
URL: http://langtarefterliten.blogg.se/
Postat av: Marielle

Helt ny här!

GRATTIS till den lille i magen! :) Underbart!

Sen så måste jag få säga att du har en himla fin mage! :)



Kram!

2011-10-20 @ 21:34:14
URL: http://mariellear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0